De Bronzen Uil

Laureaten 2020
Bestel tickets

Nominaties tiende editie De Bronzen Uil

Frederik Willem Daem (BE) met ‘Tekens van leven’, De Bezige Bij

Frederik Willem Daem (1988) is een Brussels schrijver. Hij publiceerde verhalen in onder meer Das Magazin, Revisor, The Literary Review, DW B en Oogst, waarvan hij medeoprichter is. In de nazomer van 2015 debuteerde hij met de verhalenbundel Zelfs de vogels vallen, die bekroond werd met de Debuutprijs 2016. ‘Tekens van leven’ is zijn allereerste roman en is genomineerd voor De Bronzen Uil 2020.

Portretfoto: Catherine Lemblé

Tekens van leven

Naargelang de avond in café De Kauw vorderde, stommelden er almaar meer hoofden naar binnen en voor je het wist stond iedereen schouder aan schouder, heen en weer deinend met enkel de toog als boei. In de lucht vocht nevel met zweet en naast je slurpte iemand een restantje Long Island Iced Tea van tussen de smeltende ijsblokjes. Straks zou er tegen wil en dank gedanst worden, ook al kleefde de vloer al weken van het bier. ‘Het wordt ne lange nacht,’ zei Visse, ‘waarvan morgen niets meer overblijft.’ Drie jaar lang schuimde Frederik Willem Daem de ene na de andere kroeg af om er te schrijven tot sluitingstijd. Uit deze ervaringen en in deze wereld schiep hij zijn roman Tekens van leven. In De Kauw kwam alles samen, hier zocht hij zijn toevlucht, wachtend op wat was en wat nog komen moest, terwijl het café zijn eigen verlies verwerkte. Na zijn veelgeprezen verhalenbundel Zelfs de vogels vallen toont Frederik Willem Daem met Tekens van leven dat hij aan eigenzinnigheid niets heeft ingeboet. Zijn debuutroman is een fonkelend boek over verslaving, onthechting en reclame en leest als een intellectuele roes waaruit je niet snel ontnuchtert.

Marije Langelaar (NL) met ‘In het jaar van de rode os’, De Arbeiderspers

Marije Langelaar (Goes 1978) studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten in Arnhem en aan de Nottingham Trent University voor Contemporary Arts. Naast haar beeldende werk, te zien in tentoonstellingen in binnen- en buitenland, heeft Langelaar zich de laatste drie jaar op een overtuigende wijze meer en meer toegelegd op het schrijven van poëzie. Zij debuteerde in 2003 met de bundel De rivier als vlakte. Zij werd alom als een van de verrassingen van het jaar gezien.

Portretfoto: Charlotte Koster

In het jaar van de rode os

Deze losjes als drieluik gecomponeerde roman leest als een tegendraadse coming of age. In het beklemmende eerste deel is de hoofdpersoon – haar identiteit is nooit helemaal grijpbaar – een kind waarvan de moeder in verwachting is van een tweede kind. In het dystopische middendeel, waarin de aarde onderhevig raakt aan een steeds vaker en heftiger uitvallende zwaartekracht, is zij een jonge vrouw, naarstig op zoek naar houvast. In het laatste deel vinden we haar terug als een jonge moeder in Zuid-Amerika die, in leeftijd vergelijkbaar met de moeder uit het eerste luik, op extatische wijze in de ban raakt van een condor. Tijd noch ruimte ligt vast. Men kan alles worden, en alles is met elkaar verweven.

Machteld Siegmann (NL) met ‘De kaalvreter’, Ambo Anthos

Machteld Siegmann is neerlandica en werkt als redacteur, journalist en tekstschrijver. De kaalvreter is haar debuutroman.

De kaalvreter

De kaalvreter van Machteld Siegmann is een overtuigende roman voor de lezers van Franca Treur, Marieke Lucas Rijneveld en Maarten van der Graaff.

Leie Blum wordt in de Tweede Wereldoorlog ondergebracht bij een boerengezin in Zanegeest. Sindsdien is Leie aan het wachten, eerst op haar ouders, later op iets wat ze niet kan definiëren. Het wachten lijkt voorbij als ze met Dirk trouwt en twee zonen krijgt. In de zomer van 1974 wordt Leies zorgvuldig opgebouwde leven op z’n kop gezet door het overlijden van de vrouw bij wie ze als pleegkind was ondergedoken. Ze gaat naar de begrafenis, maar kan niet terugkeren naar het leven met haar man en zonen. Ze zwijgt en wacht.

Max Temmerman (BE) met ‘Coniferen’, Borgerhoff & Lamberigts

Max Temmerman (1975) begon zijn schrijverscarrière als dichter voor De Morgen, Radio 1 en de Eenzame Uitvaart. Zijn werk werd genomineerd voor de C. Budding’-prijs in 2012 en de Jo Peters Poëzieprijs in 2014. In 2011 won hij de Herman de Coninckprijs.

Portretfoto: Vincent Tilleux

Coniferen

Ze toonden zich voor het eerst aan haar op het tuinmuurtje dat doorliep tot helemaal achteraan de coniferen. Daar hadden ze gestaan, ze hielden haar in de gaten. Op die manier kwamen ze in het leven van de verteller en zijn zus Marianne. De daaropvolgende jaren ziet Marianne ze steeds vaker. Ze jagen haar op, willen haar laten zien dat ze haar altijd weten te vinden. Ze doen haar in paniek ontvlammen, maar het is Marianne zelf die haar broer angst aanjaagt.

In de schaduw van de coniferen ontbloot de verteller zijn familieverhaal, over het verlies van ouders, de komst van rijkdom, over de jaloezie, achterdocht en waanzin die daaruit ontsprongen. Met deze donkere vertelling schrijft dichter Max Temmerman (°1975) zijn prozadebuut, waarin hij de donderende vaart van een Simenon-roman koppelt aan zijn eigen poëtische stem.

Max Temmerman is op 4/10 aanwezig tijdens het literair festival 9000 in Gent.

Chris Van Camp (BE) met ‘De kus van Dabrowski’, Standaard Uitgeverij

Chris Van Camp vat haar leven liefst samen als: ‘ze deed alles wat je schrijvend ongestraft kan doen’. Dat is ook ongeveer haar parcours. Ze maakte magazines, reeksen en boeken. Ze verwierf bekendheid met haar kritische columns en scherpe theatermonologen. Ze gaat bij alles wat ze doet steeds de strijd aan met de hypocrisie. Toen ze het werk van Kazimierz Dabrowski ontdekte, kreeg het boek dat decennia op haar kromme stamboom woekerde, eindelijk vorm.

Portretfoto: Carmen De Vos

De kus van Dabrowski

Chris Van Camp neemt de lezer mee in de laatste zeven levensdagen van haar hoogbejaarde moeder.
Ze hebben wel vaker afscheid genomen, met stille trom of slaande deuren.
Voor de moeder was ‘wat dé mensenzouden denken’van levensbelang, terwijl voor de dochter de waarheid over haar bastaardschap levensnoodzakelijk was. Uitgerekend in die woordeloze, intense lange dagen komt de auteur het boek van de vergeten Poolse Kazimierz Dabrowski tegen.
Zijn positieve desintegratie theorie, die al dat vallen en opstaan rechtvaardigt, voelt als thuiskomen. Het verklaart haar té felle emoties, haar onnoemelijke pijn, haar zucht naar autonomie, maar ook haar veerkracht.

Deze aha-erlebnis zorgt ervoor dat ze haar deviante jeugd en de bijbehorende vloedgolf van haarscherpe, vaak pijnlijke herinneringen als haar ware erfenis gaat koesteren.

Kevin Van Vliet (NL) met ‘Wolfsjong’, Prometheus

Kevin van Vliet (1993) is journalist en redacteur. Hij schrijft onder meer voor HP/De TijdWolfsjong is zijn debuut.

Portretfoto: Bob Bronshoff

Wolfsjong

In het woud, vlak buiten het dorp, woont een kluizenaar met zijn herdershond en waakgans: Oskar. Hij leeft op literflessen rode wijn, brandhout en van de jacht. De dorpelingen – heel bange, benepen christenen – mijden hem als de pest, want het wemelt op hun kleine stukje aarde van de goddelozen. Vrienden heeft Oskar niet, althans niet voordat hij op een zondag in december een weesjongen, de negentienjarige hoofdpersoon van dit verhaal, ontmoet.

Historiek van winnaars, publieksfavorieten en genomineerden

 

Jaar

Winnaar

Publieksfavoriet

Overige genomineerden

2019

Annemarie Haverkamp – De achtste dag

Hannelore Bedert – Lam

  • Mariken Heitman – De wateraap
  • Julien Ignacio – Kus
  • Tim Kamps – De verschrikkelijke jaren tachtig
  • Femke Vindevogel – Confituurwijk

2018

Lenny Peeters – Dochter

Bert Moerman – Niet dat het iets uitmaakt

  • Antoinette Beumer – Mijn vader is een vliegtuig
  • Rinske Hillen – Houtrot
  • Sien Volders – Noord
  • Herien Wensink – Kleihuid

2017

Lieke Kézér – De afwezigen

John-Alexander Janssen – Een verhaal uit de Zonnestad

  • Gerrit Janssens – Twaalf
  • Emy Koopman – Orewoet
  • Haro Kraak – Lekhoofd
  • Dimitri Leue –  Het Lortchersyndroom
  • Elise Wuyts – De Studente

2016

Lize Spit – Het smelt

Lize Spit – Het smelt

  • Yvon Né – Het scheve meisje
  • Hagar Peeters – Malva
  • Filip Rogiers – Verman je
  • Koen Sels – Generator
  • Carly Wijs – Het twijfelexperiment

2015

Inge Schilperoord – Muidhond

Yannick Ottoy – Drang

  • Serge Simonart – Een medaille van vlees en bloed
  • Sarah Meuleman – De zes levens van Sophie
  • Robert van Eijden – Boek
  • Rutger Pontzen – Nu ik
  • Bregje Hofstede – De hemel boven Parijs
  • Tjitske Jansen – Voor altijd voor het laatst
  • Andreas Oosthoek – Het relaas van Solle

2014

Kris van Steenberge – Woesten

Kris van Steenberge – Woesten

  • Chris Ceustermans – De boekhandelaar
  • Anne Eekhout – Dogma
  • Carmien Michels – We zijn water
  • Feline Minne – Medea en ik
  • Lara Taveirne – De kinderen van Calais
  • Ann Thijssen – De vrouw die blijft
  • Niña Weijers – De consequenties
  • Onno Wesseling – De eeuw van Carlos Moreno Amador

2013

Ineke Riem – Zeven pogingen om een geliefde te wekken

Griet Op de Beeck – Vele hemels boven de zevende

  • Patrick Bassant – Joy
  • Valerie Eyckmans – Verloren maandag
  • Maartje Laterveer – De mooiste kleur die niet bestaat
  • Peter van Kraaij – wat rest
  • Koen Van Wichelen – Krokodillentranen
  • Hannah van Wieringen – De kermis van Gravezuid

2012

Roderik Six – Vloed

Murat Isik – Verloren grond

  • Bouke Billiet – in de naam van Tien Kamelen
  • Johan Fretz – 2025
  • Marnix Peeters – De dag dat we Andy zijn arm afzaagden
  • Rudy Schellaert – Neem me mee
  • Stephan Ter Borg – Orang-oetans drijven niet
  • Ineke Vander Aa – De lichtekooi van Loven
  • Christophe Van Gerrewey – Op de hoogte
  • Carlijn Vis – Vrij spel

2011

Jan Vantoortelboom – De verzonken jongen

Ann De Craemer – Vurige tong

  • Annelies Beck – Over het kanaal
  • Maaike Gerritsen – De geboorte van een wees
  • Paul Jambers – De onsporing
  • Eef Lanoye – Sterrenogen
  • Jo Van Damme – Ledeberg!
  • Mischa Van Vlier – Koude grond
  • James Worty – James Worthy